Innovlab – Aby startupy v Košiciach mali vhodné podmienky pre úspech


Aby Váš nápad nevyhasol ešte skôr, ako sa vôbec dostane na reálny trh, je vhodné ho testovať a vylepšovať a to aj práve vďaka mentorom, ktorí už podobnú cestu prešli, alebo majú zo sveta podnikania iné a bohaté skúsenosti. O startupoch sa dá diskutovať azda donekonečna. Ale ako vlastne vzniká úspešný startup? Akú úlohu v tom zohráva aj to povestné podnikateľské šťastie? Pozhovárali sme sa priamo s autormi konceptu Innovlab v Košiciach.

Innovlab je startup centrom spoločnosti Deutche Telekom IT Solutions Slovakia. Zameriava sa na najnovšie Technológie a Trendy v nasledujúcich oblastiach: Telco a Health. Pomôže Vám lepšie adresovať potreby trhu, vylepšiť Vaše produktové portfólio a zároveň tak zvýšiť hodnotu u Vašich zákazníkov. Je jediným RIS Hubom na Slovensku spoločnosti EIT Health, ktorá poskytuje riešenia európskym občanom, ktoré im umožnia žiť dlhšie a zdravšie, a to práve vďaka ich podpore inovácií. Deje sa tak prepojením správnych ľudí a správnych tém naprieč európskymi hranicami, aby sa inovovali na základe výskumu, vzdelávania a podnikania – v prospech občanov.

Manažérom Innovlabu a EIT Health RIS HUB Manažér je Milan Varga. Tím ďalej pozostáva z Alice Nárožnej Gold a Andrei Lovackej, ktoré sa sústredia na projektové riadenie a Lenky Adamovej, ktorá ma na starosti komunikáciu a marketing Innovlabu.

Ako vznikol koncept Innovlab - Startup Center Košice?

Patríme pod spoločnosť DT IT Solutions Slovakia ako startup centrum a sme zároveň jediným RIS Hubom na Slovensku spoločnosti EIT Health. Samotný koncept vznikol najmä preto, aby sa hľadali a developovali nové a nádejné talenty, inovátory a startupy najmä v oblasti Zdravia a zdravotnej starostlivosti. Neodmysliteľnou súčasťou našej práce je neustále prispievať k rozvoju a tvorbe regionálneho eko systému.

Aké sú najčastejšie chyby mladých ľudí pri realizovaní svojich startupov?

Mladí majú skvelé nápady a sú bezpochyby aj dostatočne zanietení a motivovaní pre danú vec. Ak však narazia na prvý problém a nedisponujú odborným poradenstvom a skúseným mentorom, stáva sa, že sa vzdajú. Preto je okrem profesionálneho mentora nevyhnutná edukácia v danej oblasti, ktorú v spolupráci s UVP Technicom aj realizujeme. Od Januára nám bežal Lokálny Development Program, ktorý pozostával zo série interaktívnych prednášok zameraných na biznisovú, marketingovú, ale aj finančnú stránku pre kreovanie vlastnej spoločnosti, či startupu. Program bežal od Januára do Júna a dokopy sa na online prednáškach zúčastnilo 2185 účastníkov. Minulý rok to bolo 630, tento ročník tak prekonal naše očakávania.

Skúste nám predstaviť niektorý zo Startupov, ktorý síce neuspel, ale mal veľký potenciál?

Je ťažké opísať jeden konkrétny, keďže cesta za úspechom je dlhá a startup sa kreuje a vyvíja svoj produkt dlhé mesiace, či roky. Skôr by sme opísali príbeh úspešného startupu FaceRehab, ktorý vyhral Inovačné Dni organizované Innovlabom a spoločnoťou EIT Health v roku 2019. Predstaviteľka Júlia Matejová ho odprezentovala priamo v Paríži vo finále, kde sa stala absolútnou víťazkou. Následne sa umiestnila aj na druhom mieste v súťaži Innostars Awards Winner 2020 EIT Health.

V akej oblasti sú startupy najúspešnejšie? Dá sa to určiť?

Nedá sa to konkretizovať, pretože, ak máš s akýmkoľvek dobrým nápadom aj nadaný a skúsený tím ľudi, podporu od profesionálov priamo z biznisu a investíciu, dokážeš sa dostať naozaj ďaleko.

Startupy sú často vnímané ako úplne nové prístupy k riešeniu nejakého problému. Je to vždy tak?

Malo by to tak ideálne byť. Trend ale ukazuje, že startupy prinášajú nápady a koncepty, ktoré nie sú úplne nové alebo unikátne, ale chcú ich aplikovať do oblastí, kde zatiaľ neboli použité. Veľa startupov sa snaží poskytovať existujúce služby novým spôsobom, alebo preniesť ich model napr. z ázie k nám.

Každý startup narazí na skutočný trh, ktorý je "nekompromisným katom". Sú mladí, zapálení startupisti ochotní svoje nápady upravovať, alebo dokonca včas pochovať?

Začínajúci startupisti majú dobré nápady, no odmietajú sa ich ľahko vzdať alebo ich meniť. A keď ich majú zmeniť a zistia, že je to veľa práce, radšej s tým skončia, alebo hľadajú skratky. Napr. niekoho, kto to vezme, tak ako to je, hoc aj existujúce len na papieri. Presvedčiť sa nechá málo kto, pretože musia niekoľko krát zlyhať sami, čo sprevádza veľa emócii a keď sa nerozpadnú a ostanú pri tom, tak ich startup má šancu dotiahnuť to na úspešnú firmu. Zlyhanie však neznamená len krach, či pochovanie nápadu, ale napríklad mnoho násobne prerábanie prototypu produktu, alebo zmeny služby, či appiek k tej službe a podobne. Z tohto pohľadu ide o postoj, ktorý buď majú, alebo si ho musia vybudovať.

Viac na: https://bit.ly/3f97f6k